پرخاشگری کودکان

 

بسیاری از کودکان هنگام عصبانیت فریاد می کشند , مشت و لگد می زنند و به شکل نامناسبی عصبانیت خود را ابراز می کنند . برای مدیریت و بهبود این وضعیت چه کار هایی می توان انجام داد ؟

 

1- در برخی از خانواده ها , پرخاشگری به خصوص در پسر ها تشویق می شود , و والدین از کودک پرخاشگر به عنوان کسی که حق خود را می گیرد یا قوی است یاد می کنند .

 این کار را به هیچ وجه انجام ندهید , زیرا باعث می شود فرزند شما تصور کند شما پرخاشگری او را در هر زمینه ای تایید می کنید و این رفتار را بیشتر تکرار کند .

2- برای اصلاح رفتار کودک پرخاشگر به هیچ وجه مقابله به مثل نکنید ، زیرا باعث می شود کودک تصور کند راه حل مسائل پرخاشگری است . همچنین تنبیه بدنی خشم و رفتار پرخاشگرانه ی کودک را افزایش می دهد .

3- به فرزندتان بگویید من می دانم تو عصبانی هستی و این حس تو را می پذیرم , و سعی نکنید حس او را به زور تغییر دهید یا به او وانمود کردن را بیاموزید , بلکه بگویید این رفتار تو هنگام ابراز این حس است که باید تغییر کند .

4- به فرزندتان آموزش دهید برای ابراز هیجان خشم , به جای بدنش از کلمات استفاده کند . برای این کار باید بتواند هنگام عصبانیت برای چند ثانیه سکوت کرده و به درستی نفس بکشد , سپس تلاش کند حس خود را با کلماتی مناسب بیان کند .

هر بار فرزندتان پرخاشگری می کند , بدون عصبانیت عباراتی مانند " استوپ , کافی است و . . . " بیان کنید و قانون وضع شده را برای او ذکر کنید ( به عنوان مثال ما هنگام عصبانیت گاز نمی گیریم و مشت نمی زنیم )

5- اجازه دهید عصبانیت فرزندتان فروکش کند و بلافاصله سراغ تدابیر تربیتی و حل مسئله نروید . پس از آرام شدن او در مورد احساسات فردی که توسط کودک مورد پرخاشگری قرار گرفته صحبت کنید و احساسات دیگران را برای فرزندتان شرح دهید .

 

6- لازم است محدودیت ها و قوانینی برای منزل وضع کنید و بر رعایت شدن آن ها نظارت داشته باشید . این قوانین را با فرزندتان در میان بگذارید و مواردی که به هیچ وجه پذیرفته نیستند ( مثل ابراز عصبانیت به صورت فیزیکی ) را توضیح دهید .

7-به هیچ وجه برای اتمام رفتار پرخاشگرانه به کودک رشوه ندهید , مثلا نگویید اگر پرخاشگری را کنار بگذاری همین الان به پارک می رویم , زیرا باعث می شود کودک از این رفتار برای رسیدن به خواسته هایش استفاده کند .